Vanliga frågor

Har du frågor om hemleverans?

All information om hemleverans från Picard hittar du här

Varför ska jag välja frysta råvaror över färska?

Nedfrysning är en utmärkt teknik för att bevara ett livsmedels ursprungliga kvaliteter och näringsvärden. Ju snabbare infrysning, desto bättre bevaras livsmedlen. Picards råvaror fryses ned när de är som allra bäst, både kvalitets- och årstidsmässigt.

Genom djupfrysning förlänger vi matens hållbarhet och bevarar dessutom matens smak, näringsvärde och konsistens – utan konserveringsmedel eller smakförstärkare.

Du tar dessutom bara ut det du behöver ur frysen och slipper slänga färska råvaror som blivit dåliga. Oavsett årstid har du alltid ha de råvaror du gillar redo för spännande matlagning när det passar dig.

Hur länge håller maten i frysen?

Olika matvaror har olika hållbarhet beroende på vad dessa är. Det är också viktigt att du tänker på att ta hand om din frys och kolla till den regelbundet så den kan hålla rätt temperatur hela tiden. Vill du ha tips på hur du bäst tar hand om din frys och läsa mer om olika matvarors hållbarhet så kan du läsa mer här.

Varifrån kommer maten?

Majoriteten av alla artiklar Picard erbjuder i Sverige kommer från Frankrike eftersom vi har etablerade samarbeten där som garanterar den höga kvalitén. Vi samarbetar även svenska leverantörer för att komplettera med lokala varor.

Hur transporteras Picards produkter till Sverige?

Eftersom våra råvaror är frysta väljer vi långsammare, klimatsmartare transporter istället för flyg. Miljön är viktig för oss på Picard – man kan kombinera matglädje med miljötänk.

Vad innebär MSC-märkning?

MSC står för Marine Stewardship Council. Det blå miljömärket visar att fisken är vildfångad, kommer från ett livskraftigt bestånd och har fiskats med omtanke om havsmiljön. All sjömat med MSC-märket går att spåra tillbaka till det hållbara MSC-certifierade fisket. Vill du läsa mer om MSC-märkningen kan du göra det här.

Vad innebär ASC-certifiering?

För att bli ASC-certifierad krävs bland annat att produkten är hållbart fiskat och att vattnet som släpps ut från odlingarna är renat. Med ASC-certifieringen kan konsumenter och inköpare välja dokumenterat ansvarsfullt odlade produkter och veta att de miljömässiga konsekvenserna av fiskodlingen har varit minimala.

Vilket näringsvärde har frysta grönsaker i jämförelse med färska?

Vi fryser våra grönsaker endast några timmar efter skörd, vilket bevarar grönsakernas naturliga vitaminer och mineraler. För att bibehålla grönsakernas näringsinnehåll rekommenderar vi dig även att välja lämpliga tillagningsmetoder.

Hur ser er kvalitetspolicy ut när det gäller tillsatser, genmanipulerad föda och liknande?

Vi erbjuder rena, fräscha produkter av väldigt hög kvalitet och då finns det inget utrymme för onödiga tillsatser, transfetter, GMO och annat. Våra kvalitetsstadgar Clean Label ställer krav i alla led från leverantör till butik.

Vad ställer ni för krav på era leverantörer?

Alla våra leverantörer måste följa vår kvalitetsstandard Clean Label, ett dokument med tydliga regler för att vi ska kunna garantera konsumenten den bästa kvalitén. Till exempel beskrivs vilka tillsatser som inte är tillåtna, såsom genmanipulerade livsmedel (GMO), artificiella färgämnen, smakförhöjare, härdade eller delvis härdade fetter med mera, krav på ursprung av råvaror, gränsvärden för näringsbalansen i maten med mera.

European Chicken Commitment - ECC

Då djurvälfärd är en viktig del av vårt hållbarhets- och kvalitetsarbete har Picard valt att jobba med European Chicken Commitment (ECC).  Kriterierna inkluderar alla produkter som innehåller mer än 30 % kycklingkött och kommer vara fullt införlivade till 2026. Minst 20 % av kycklingarna kommer dessutom komma från gårdar som lever upp till ECC samt har tillgång till utevistelse eller så kallade winter gardens.”


Hur gör jag om jag vill reklamera en vara?

Du har rätt att reklamera varan vid betydande eller allvarliga fel i produktbild eller produktinformation.

För reklamation av vara inköpt på e-handeln: Ta bild på varan som ska reklameras tillsammans med kartong, batchnummer och bäst föredatum tillsammans med ordernumret och skicka till hemleverans@picard.se. Vid godkänd reklamation kommer återbetalning av varan ske genom den ordinarie betalningsmetod genom Shopify.

För reklamation av vara inköpt i någon av Picards egna butiker: Du ska i första hand lämna in varan med kartong, batchnummer och bäst föredatum till den Picardbutik som varan är inköpt. I butiken får du ersättning för varan. I andra hand ska du ta bild på varan som ska reklameras tillsammans med kartong, batchnummer och bäst föredatum och skicka till kontakt@picard.se.

För reklamation av vara inköpt i dagligvaruhandeln såsom ICA, City Gross, COOP: Du ska i första hand lämna in varan med kartong, batchnummer och bäst föredatum till den butik som varan är inköpt. Respektive dagligvaruhandel handhar sedan reklamationen utifrån sina rutiner.