Köpvillkor

Allmänt

Dessa Allmänna kundvillkor gäller mellan konsumenten (”Du”) och Picard (”Butik”) vid försäljning av produkter genom Butikens e-handelsbutik Picard.se (”Nätbutiken”). Genom handla i Nätbutiken godkänner Du innehållet i dessa villkor samt intygar riktigheten i de uppgifter som lämnas. För att handla i Nätbutiken måste Du vara myndig och ha rätt att ingå avtal. Om du har frågor om hur du handlar eller om våra produkter är du alltid välkommen att kontakta oss på hemleverans@picard.se.

Priser & Avgifter

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer och kostnaden beror på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning. Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar, fel i prisinformationen, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem och ändringar av tekniska specifikationer. Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges.

Betalningsmetoder

Kunden kan betala på sätt som anges på Webbsidan. Betalning kan göras med betalkort eller faktura.

Betalning med betalkort sker via betalningslösningsleverantören Shopify Payments. När betalning görs med betalkort reserveras orderbeloppet när Kunden lägger ordern. Beloppet debiteras Kundens konto under leveransdagen. Det kan i vissa fall ta upp till 7 bankdagar innan Kundens bank registrerat köpet på ditt konto.


Få först. Betala sen med Klarna
Dessa villkor för faktura gäller mellan dig och denna butik när du handlar varor och du valt att betala med faktura.

När du väljer att betala med faktura erbjuder vi dig möjligheten att betala 14 dagar från dess att vi skickat varorna för leverans, eller från tillgängligt datum för tjänsterna eller digitalt material. Vi överlåter vårt krav på betalning för ditt köp till Klarna Bank AB (“Klarna”). Klarna kommer att skicka en betalningsinstruktion till dig där du ska betala direkt till Klarna. För kontaktuppgifter och ytterligare information om Klarna, gå till klarna.se.
Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.

Betala endast efter du tagit emot din order

Klarna erbjuder konsumenter Köparskydd, vilket bland annat innebär att du som konsument inte behöver betala för dina beställda varor förrän du har mottagit dem, samt att Klarna assisterar dig med problem som relaterar till ditt köp.
För mer information och instruktioner vänligen gå till: https://www.klarna.com/se/beskrivning-av-klarnas-koparskydd/.

Kostnader och avgifter

Vi tar ut en fakturaavgift om 0 kr per köp. Vid sen betalning skickas en påminnelse ut till dig där du åläggs att betala en påminnelseavgift. Har du handlat för under 60 kr tillkommer en påminnelseavgift om 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Kreditprövning och personuppgiftsbehandling
När du väljer att betala med faktura gör Klarna en kreditprövning. Om en kreditupplysning tas kommer du bli underrättad om detta samt få en kopia på kreditupplysningen skickad per post eller e-mail. Klarna behandlar dina personuppgifter för att uppfylla våra åtaganden enligt detta avtal och för de övriga syften som redovisas i vår Dataskyddsinformation.

Dataskyddsinformationen hittar du här, eller på Klarnas hemsida, och genom att använda Klarnas tjänster så bekräftar du också att du tagit del av denna Dataskyddsinformation. Vi behandlar dina personuppgifter bland annat för att utföra identifikation, kundanalys, kreditprövning, marknadsföring och affärsutveckling. Vi kan också komma att överföra dina personuppgifter till utvalda partners (såsom kreditvärderingsinstitut), som kan vara etablerade i en stat utanför EU/EES. Du hittar mer information om vår delning av personuppgifter, dina rättigheter i förhållande till dessa, hur du kan kontakta oss med frågor, eller vända dig till myndighet med klagomål, i Dataskyddsinformationen.

Leverans

Leveransen av Kunds varor sker - om inte annat anges - till den adress Kund angivit vid köptillfälle. Det åligger Kund att hålla Picard Sweden uppdaterad med korrekta kunduppgifter och därmed ge Picard Sweden möjlighet att leverera till rätt adress. Kund ska se till att det är framkomligt fram till Kunds dörr, så att leverantören kan leverera.

Är Kund inte hemma lämnar vi maten utanför din hus- eller lägenhetsdörr och skickar ett SMS till Kund. Ansvaret för leveransen övergår då till dig som Kund, då vi ej kan garantera en obruten fryskedja. (Vi skickar både mejl och SMS inför leveransen som påminnelse om att vi kommer till dig).

Bor Kund i lägenhet och vår chaufför inte kommer in i fastigheten får vi inte lämna maten på gatan utan måste ta med oss maten tillbaka och kassera den. Vi återbetalar inte pengarna vid misslyckad leverans förutom när vi orsakat felet. Därför är det extra viktigt att du har din telefon tillgänglig i samband med leverans om du vet att det kan vara problem att komma in i fastigheten, eller om ni nyligen bytt kod eller liknande.

Ändring/Bokning av leverans

Om du vill göra ändringar eller avbeställa din leverans måste Kund skicka ett mail till hemleverans@picard.se innan onsdag kväll för leverans lördag samt innan söndag kväll för leverans onsdag.

Ångerrätt & Retur

Konsument har ångerrätt enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59). Det innebär en rätt att inom 14 dagar från leverans ångra köp av vissa varor. Ångerrätten gäller inte varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Ångerrätten gäller inte heller tidningar eller tidskrifter. Kund kan därför inte ångra köp av livsmedel.

Reklamera en vara

Du har rätt att reklamera varan vid betydande eller allvarliga fel i produktbild eller produktinformation.


För reklamation av vara inköpt på e-handeln: Kund ska ta bild på varan som ska reklameras tillsammans med kartong, batchnummer och bäst föredatum tillsammans med ordernumret och skicka till hemleverans@picard.se. Vid godkänd reklamation kommer återbetalning av varan ske genom den ordinarie betalningsmetod genom Shopify.

För reklamation av vara inköpt i någon av Picards egna butiker: Kund ska i första hand lämna in varan med kartong, batchnummer och bäst föredatum till den Picard butik som varan är inköpt. I butiken får Kund ersättning för varan. I andra hand ska Kund ta bild på varan som ska reklameras tillsammans med kartong, batchnummer och bäst föredatum och skicka till kontakt@picard.se.

Force Majeure

Picard Sweden ansvarar inte för förseningar eller inställda leveranser orsakade av omständigheter som Picard inte kunnat råda över, såsom exempelvis arbetskonflikt, krig, terroristattack, naturkatastrof eller extrema väderleksförhållanden, eldsvåda, trafikolycka eller polisavspärrningar, allmän brist på drivmedel, ändrad myndighetsbestämmelse, tekniska problem, fel i el-/tele-/dataförbindelser eller annan kommunikation samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits. Dessa omständigheter ska utgöra befrielsegrund som medför befrielse från skadestånd och andra påföljder. Om någon sådan situation skulle uppstå informerar Picard kunden dels i början och dels i slutet av tiden för den aktuella situationen. Har omständigheten varat längre än två månader har både Kunden och Picard rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

Personuppgifter & Content

All persondata behandlas enligt Dataskyddslagen 2018:218. För en fullständig beskrivning av vår personuppgiftsbehandling och dina rättigheter till bland annat rättelse och radering ber vi dig besöka vår allmänna integritetspolicy. Ni hittar vår fullständiga policy för personuppgifter här: https://kundforum.picard.se/org/migaya-retail-sweden/content-policy/

Cookies

Cookies är små textfiler som Picard webbplats, i likhet med många andra webbplatser, använder. Cookiefilerna sparas på din dator, smarttelefon eller annan ITutrustning när du besöker Picards webbplats. De gör att din dator/IP-adress känns igen och samlar in information om vilka sidor som du har besökt och vilka funktioner som du har använt. Cookiefilerna från Picards webbplats samlar inte in personuppgifter om användaren. De uppgifter som samlas används endast för att förbättra kvaliteten på och tillgängligheten till webbplatsens innehåll, tjänster och support för våra besökare. Uppgifterna kan komma att göras offentliga, men då endast i sammanslagen form där ingen person kan identifieras, och till exempel användas för att ange det totala antalet besökare på webbplatsen.

Genom att använda Picards webbplats samtycker du till användningen av cookies enligt ovan. Vi skapar inga cookies förrän du går vidare från denna webbplats startsida. Om du inte längre vill godkänna användningen av cookies måste du spärra cookies genom att göra en ändring i din webbläsares inställningar. Om du väljer att spärra cookies på din enhet har du exakt samma tillgång till Picards webbplats som du har när du tillåter cookies. Det enda som sker är att Picards interna rapporter får ett mindre exakt underlag till användarstatistik och att vi får mindre bakgrundsinformation att lära oss av.

Tvist & Klagomål

Tvister ska i första hand lösas i samförstånd efter diskussion med Picards kundtjänst, via hemleverans@picard.se. Vid eventuell tvist följer Picard beslut från Allmänna Reklamationsnämnden.

Övrigt

Utöver vad som särskilt stadgas i dessa villkor avseende Picard skall de villkor som gäller för användandet av webbplatsen Picard.se gälla, inklusive bland annat bestämmelser om användning av så kallade cookies.